Sunland

Videoloop, 2005

aufgenommen auf MiniDV, verfügbar als Bluray und DVD, Farbe, Ton 12 min (Loop) Format: 16:9 Sprache: Keine Dialoge

Mehr InformationenRegie: Corinna Schnitt
Kamera: Isabell Spengler, Alice Koenitz
Technischer Berater: Don Miskowich
Schauspieler: Marc und Robert Herbst

Synopsis

Eine Kamera tastet die Umgebung ab: Aus einem „Urwald“ aus Schilf tritt ein nackter Mann. Auf seiner Hand sitzt ein Vogel. Wir befinden uns mitten in der biblischen Mythologie: Corinna Schnitt schreibt die Schöpfungsgeschichte neu. In ihrer Erzählung sind die beiden ersten Menschen männlich.Wer ist Eva, wer Adam? Die beiden Männer kümmern sich um einen Nymphensittich, denn eigener Nachwuchs ist (noch) nicht möglich – und vielleicht auch gar nicht notwendig. Als Betrachter fühlen wir uns in den gesellschaftlichen Strukturen gefangen, aber gleichzeitig auch wie ertappt. Indem die Künstlerin ein kulturell verankertes Bild reinterpretiert, veranlasst sie uns, unsere Vorstellungen über Rollenzuschreibungen neu zuzuordnen.

Simone Bogner

Sunland

Videoloop, 2005

shot on MiniDV, available on DVD and Bluray, colour, sound 12 min (Loop) Aspect Ratio: 16:9 Language: no dialogue

More InformationDirector: Corinna Schnitt Camera: Isabell Spengler, Alice Koenitz Technical consultant: Don Miskowich Actors: Marc and Robert Herbst

Synopsis

„Sunland“: A camera is scanning the environment: a naked man steps out of a „primeval forest“, a bird sits on his hand. Cut. Next sequence. A second man crouches on the sandy soil. The connecting link between them is this animal, which, even in this fictional paradise, depends on human beings. We find ourselves back in myth: Schnitt rewrites the story of Creation. But this time the first humans are male. Who could be Eve, who Adam? Both men care for this cockatiel, for having own offspring is not (yet) possible (and maybe it isn’t necessary at all?). The viewer finds him- or herself caught in the structures of society: Schnitt is re-interpreting a culturally anchored image. We attempt to re-assign the parts in our minds. But the recognition of the apparently iconographic tradition allows us to raise questions: How does it feel not to fit in this concept of life? And who determines the concept?

Simone Bogner